POCO, “flagship killer” baru dari Xiaomi

0
42
Pocophone,

Beberapa tahun lalu, OnePlus pernah menjadi “flagship killer” tetapi sekarang gelaran itu kelihatannya pergi ke Xiaomi untuk menawarkan “flagship” yang mampu dimiliki. Mi MIX 2S yang menawarkan skrin “bezel-less” dengan pemproses Snapdragon 845 berharga kurang daripada RM2,000 dan Mi8 terbaru mereka akan serendah RM1,599.

Jika Mi 8 masih terlalu mahal, Xiaomi baru saja memperkenalkan jenama dan peranti Snapdragon 845 baru yang paling berpatutan yang pernah ada.

Jenama telefon pintar baru dipanggil POCO dan dari pengenalannya, jenama itu memberi tumpuan kepada asas-asas dan kelajuan sebenar. Tidak seperti OnePlus yang tidak secara terbuka menyebut hubungannya dengan syarikat induknya, POCO memperkenalkan diri mereka sebagai pakaian kecil di bawah Xiaomi dan mereka mempunyai kebebasan penuh untuk memulakan sesuatu sepenuhnya dari awal. Untuk memastikan produk berkualiti tinggi.

Peranti pertama dipanggil Pocophone F1 dan dijangka menjadi peranti utama yang dikuasakan pemproses Qualcomm. Gambar peranti telah muncul dalam talian dan sudah kelihatan lebih baik daripada Xiaomi Mi 8.

Seperti yang dilihat di atas, peranti ini dikuasakan oleh pemproses Snapdragon 845 dan menggunakan sistem penyejukan cecair untuk pengurusan haba yang lebih baik. Seperti mana-mana peranti Xiaomi baru, ia juga mendapat persediaan dwi-kamera dengan ciri yang berkuasa AI.

Dari belakang, Pocophone f1 mempunyai logam melengkung dan dwi kamera menegak dengan sensor cap jari diletakkan di bawahnya. Butiran lain yang disahkan adalah ia mendapat bateri 4,000mAh yang menyokong “Quick Charge” 3.0 melalui USB-C. Ia masih mengekalkan fon kepala 3.5mm, ciri yang sukar ditemui pada telefon pintar Xiaomi terkini. Tidak ada butiran mengenai OS tetapi diharapkan ia akan menggunakan OxygenOS.

Sumber: SoyaCincau